czwartek, 19 września 2019

Ostatnie promyki ... fotowoltaiki

Jak to z moją fotowoltaiką było? Około dwa lata temu (2017) ruszyła w Damasławku akcja zbierania chętnych na fotowoltaikę. W skrócie miało być tak, że inwestuję ok. 5 tys. w instalację wartą ok. 25 tys. Skończyło się na wydaniu 500 zł na projekt. Sama akcja ... upadła, bo podobno nie wypaliło dofinansowanie. Później Ewa pisała na swoje studia jakiś projekt o fotowoltaice, gdzie miała zachęcać. Pracę zaliczyła, ale język sobie cały czas łamała na tym słowie. Teraz rząd "trąbił" o dopłatach "mój prąd" (5 tys.). Bank mi "podsyłał" ofertę nisko-oprocentowanej pożyczki (5%) z przeznaczeniem na fotowoltaikę. Przy fakturze na prąd była reklama kolejnej firmy zajmującej się f-ą pod szyldem współpracy z ENEĄ, czyli moim obecnym dostawcą energii elektrycznej. Gdy wspomniałem pierwszy raz Ewie o ewentualnym pomyśle zainwestowania w f-ę, to niemal nie doszło do kłótni ... a przecież tak zachwalała f-ę. Jednak później już słuchała. Dzisiaj wybrałem się do banku, aby dowiedzieć się szczegółów - jak to jest z tą pożyczką? Okazało się, że nawet nie wszyscy pracownicy znają szczegóły. (Na stronie też nie szło np. złożyć wniosku internetowo, tylko odsyłali do oddziału.) Trafiłem w końcu do pracowniczki, która miała pojęcie i ... po wprowadzeniu moich danych okazało się, że ... mogę dostać taką pożyczkę i to bez zbędnych formalności, praktycznie "od ręki" - wystarczy złożyć wniosek. Byłem już po wymianie korespondencji z przedstawicielem Helioseksperts (czy jakoś tak), zatem nic tylko się brać za inwestycję i ... po wizycie w banku doszło do spotkania z kolegą. Niemal na samym początku rozmowy dowiedziałem się jak kilka dni wcześniej ... "pogonił" od siebie przedstawiciela firmy fotowoltaicznej. No to ... na to czekałem, bo chciałem się dowiedzieć jak najwięcej zanim poświęcę własne pieniądze. Specjalnie poszedł po dużą kartkę, aby mi wszystko (czarno na białym) policzyć. Nie chce mi się opisywać wszystkiego, ale najważniejsze ... - jaka jest w końcu wydajność/sprawność tych instalacji? Z tego, co on wie, to jest ona na poziomie góra kilkunastu procent. Czyli przy moich projektowanych 4 kW, gdy osiągnę 0,5 kW, to będzie podobno sukces. Rozmowa podziałała na mnie jak ... kubeł zimnej wody. Sam przyznał, że jeszcze niedawno planował założenie paneli na wszystkich swoich dachach (do ostatniej dachówki) ... ale przeliczył jeszcze raz i ... zrezygnował. Prawie każda z firm zakładających wymienia setki a nawet tysiące zrealizowanych inwestycji. Ja w takim razie czekam na kontakt z osobą, która założyła panele o mocy 4 kW na swoim dachu przynajmniej rok temu i chciałbym zobaczyć - ile taka instalacja wyprodukowała kilowatogodzin przez rok? 
...
Bym sobie jeszcze popisał, ... ale czas :)
-
Teraz zbieram linki i informacje
#1 optymista;
-
20.09.2019'
To może być ciekawy wpis :) Pojawił się bardzo obszerny komentarz, który warto przeczytać. Dla mnie nie był nowością, ale dla samego tematu jest jak najbardziej wskazany tzn. omawia kontekst aktualnych uwarunkowań.
Dzisiaj przypomniałem sobie o spotkanej kiedyś stronie na temat fotowoltaiki założonej na dachu jednej z wągrowieckich szkół. Oczywiście nie ma pewności, co do rzetelności tejże strony. Popatrzmy jednak.
Biorąc pod uwagę wyniki osiągnięte w 2019 r. czyli przez 8 i 2/3 miesiąca (dzisiaj jest 20.09.), dla instalacji ośmiokrotnie mniejszej można się spodziewać przychodu na poziomie ok. 2000 PLN w skali roku, czyli byłaby jednak szansa zwrotu inwestycji po ok. 10 latach a wtedy jeśli instalacja wytrzymałaby kolejne 10 lat, to mogłaby pracować przez te 10 lat. Czyżby nie było aż tak źle?

4 komentarze:

  1. Również badam temat paneli fotowoltaicznych i rzeczywiście opinie są raczej negatywne. Niestety bezpośrednio nie rozmawiałem z kimś kto ma instalację, tylko informacje przekazywali "pośrednicy". Według mnie te opinie, wynikają z tego, że od początku inwestorzy mięli błędne założenia i liczyli, że od początku będą zarabiać dużo kasy. A przecież nie o to chodzi...

    Kilka lat temu z wyliczeń znalezionych w sieci wynikało, że instalacja zwraca się po 15/20 latach, a żywotność i gwarancja paneli jest też na 15/20 lat, czyli "wychodzi się" na zero, albo nawet na minusie.

    Jednak obecnie pojawiły się ciekawe 2 możliwości dofinansowania:
    1) Program "Mój prąd" - dopłata 5 000 zł do fotowoltaiki. Wniosek składa się po zakończeniu instalacji i podpisaniu umowy z dostawcą energii. Podrzucam linki:
    - https://www.gov.pl/web/energia/program-moj-prad-zalozenia-szczegolowe
    - http://www.nfosigw.gov.pl/moj-prad/nabor-2019/

    2) Ulga termomodernizacyjna (od 2019) - możliwość wprowadzenia w koszty w PIT kosztów związanych z wymianą okien, rolet, ociepleniem, instalacją fotowoltaiki, itd. Czyli zakładając, że ktoś rozlicza się wg skali podatkowej, to będzie miał 18% zwrotu z podatku z tych kosztów. Oczywiście pierwsze pytanie jakie się pojawi - a co jeśli ktoś nie ma dużego przychodu i nie zapłacił tak dużego podatku, żeby dostać zwrot całości. Ta ulga zakłada, że koszt można rozłożyć na KILKA LAT. Podrzucam link do rozporządzenia:
    - https://cdn.files.smcloud.net/t/media/files/rozporzdzenie-ulga-termomodernizacyjna.pdf

    Na podstawie tych 2 ulg, takie szybkie (przykładowe) wyliczenie:

    Koszt instalacji = 25 000 zł
    Dopłata z programu "Mój prąd" = 5 000 zł
    Koszt po odjęciu dopłaty "Mój prąd" = 20 000 zł -> 25 000 - 5 000

    Stawka podatku dochodowego: 18% (od 2020 17%)

    Koszty ostateczny pod skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej: 16 400 zł -> 20 000 zł * (100% - 18%), przy założeniu, że zapłacono podatek co najmniej 3 600 zł.

    Czyli ostatecznie zamiast 25 000 zł płacimy 16 400 zł, czyli 8 600 zł mniej (około 1/3 mniej).

    I jeśli taka instalacja "zwróci" się po 10 latach, to jeszcze przez 5 czy 10 lat (zależy na jak długo jest gwarancja), będziemy mieć prąd dużo taniej (nie za darmo). Ja roczne wydaję około 2 000 zł na energię. Więc przez 10 lat mogę "zarobić" 20 000 zł.

    Tutaj dochodzi jeszcze kwestia jak wygląda umowa i sposób rozliczania z Enea. Tego tematu nie badałem. Z tego co znalazłem, to jeśli do sieci wyślemy 1 kWh to możemy pobrać 0,8 kWh. Inaczej mówiąc, dostawca "płaci" nam 0,41 gr za wysłanie do sieci 1kWh, a my płacimy mu za pobranie 0,51 gr.

    Prosument - o tym programie będę teraz szukał informacji. Wiem, że w Wapnie jest rodzina, która została Prosumentem. Ale nie znam jeszcze opinii. Podsyłam linka:
    https://www.enea.pl/pl/dladomu/obsluga-klienta-i-kontakt/zostan-prosumentem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za tak obszerny komentarz. Dający dużo do myślenia. Cały czas czekać będę jednak na informacje od osób, które zainstalowały - ile rzeczywiście tej energii wyprodukowali? Bo wypadałoby, aby roczna produkcja energii była za ok. 2000 zł, to wtedy po 10 latach będzie zwrot a później ... oszczędności.

      Usuń
  2. Zły kredyt, dobrze !! 100% akceptacja natychmiastowych pożyczek, uzyskaj wycenę w ciągu 24 godzin
    Uzyskaj pożyczkę osobistą od 10 000 £ do 90 000 000 USD, 3,0%
    oprocentowanie Nasze pożyczki są dobrze ubezpieczone, a nasze maksymalne bezpieczeństwo
    priorytetem, czy jesteś w trudnej sytuacji finansowej?
    Szukasz środków na spłatę pożyczek i długów?
    Szukasz finansowania na rozpoczęcie własnej działalności?
    Czy potrzebujesz pożyczek prywatnych lub firmowych na różne cele?
    Czy szukasz pożyczek na duże projekty?
    Szukasz funduszy na różne inne procesy?
    Uwaga: Oferujemy następujące pożyczki dla osób fizycznych
    * Kredyty komercyjne.
    * Pożyczki osobiste.
    * Pożyczki biznesowe.
    * Pożyczki inwestycyjne.
    * Pożyczki na rozwój.
    * Pożyczki na zakup.
    * Kredyty budowlane.
    * Pożyczki dla firm i wielu innych:
    i wiele więcej przy oprocentowaniu 3%;
    e-mail: jak złożyć podanie?
    Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z pls: Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie w okolicy większość mieszkańców ma założone panele fotowoltaiczne. Sprawdza się, wydaje mi się, że w ciągu kilka lat inwestycja się zwróci a do tego nie jest problemem dostać dofinansowanie. A co do firm wykonawczych to zobaczcie sobie na https://www.ecoenergyrzeszow.pl/. Mają duże doświadczenie i korzystają z najlepszych podzespołów.

    OdpowiedzUsuń