piątek, 27 września 2019

Cyfrowa Szkoła Wielkopolska 2020

Trzy dni "na wygnaniu". Trzebaw pod (za) Poznaniem, Hotel ... Delicjusz. Już tam kiedyś byłem na szkoleniu (CDEW). Praktycznie sieć Plusa tam ... nie ma zasięgu, co ma swoje złe i dobre strony. Właściwie nie powinienem pisać, ale jak mam zapomnieć ..., to lepiej napisać. Z technicznych spraw - wybrałem sobie dojazd drogami szybkiego ruchu. Oczywiście prostą szeroką drogą się fajnie jedzie. Miałem włączoną nawigację, która na prostych odcinkach jest praktycznie bezużyteczna, ale wiedziałem, że przy Poznaniu będzie potrzebna i ... w najważniejszym momencie zawiodła.
Pokazywała, aby przez jakiś czas trzymać się S11, no to się trzymałem. W pewnym momencie nastąpił odcinek ze zmianą organizacji ruchu. Znaki namalowane pokazywały, aby skręcać, to skręciłem, nawigacja pokazywała do ostatniej chwili, to co było na tablicach a gdy skręciłem i ujechałem kilkadziesiąt metrów zaczęła pokazywać, że miałem odbić w drugą stronę, czyli jechać prosto a na takich drogach już nie zawrócisz. No to sobie pojechałem. Nawigacja straciła sygnał i nie potrafiła nic pokazać, to sobie jechałem. Instynkt podpowiadał, którego kierunku mam się trzymać i gdy nadarzyła się okazja to zjechałem i zatrzymałem się, mając nadzieję na złapanie sygnału. Później jechałem sobie lasami i raz nie zaufałem nawigacji, która sprowadzała mnie na naprawdę leśną drożynę. Znów kilka kilometrów dodatkowych. Zatem razem już ponad 20. Ponieważ wyjechałem odpowiednio wcześnie, to zdążyłem. W gruncie rzeczy może było to nawet ... najlepsze rozwiązanie, bo ..., gdy dotarłem, to okazało się, że już pokoi zabrakło i będę musiał czekać do przerwy obiadowej. Ostatecznie okazało się, że byłem sam w pokoju a to (dla mnie) jest bardzo komfortowe. W pierwszym dniu zaczęło się od wykładu prof. Waldemara Łazugi, który potrafi ładnie mówić, chociaż trudno mi sobie wyjaśnić dlaczego, to właśnie jego wykłady inaugurują wszelkie szkolenia, na których jestem? Później było wystąpienie mojego imiennika. Bardzo rzeczowe, w którym przedstawił ideę i zasady działania platformy, na której mamy pracować. W platformie chodzi o to, by zakładać konta i generować dokumenty do: sprawdzania obecności i prowadzenia rozliczeń. Chociaż w nazwie jest "Cyfrowa ...", to i tak wszystko trzeba drukować i podpisywać. Jedyną zmianą jest, że o ile kiedyś trzeba było wszystko robić na Internet Explorerze, to teraz preferują Google Chrome. Ponadto "odpuszczają" różne dziwne funkcjonalności platformy, tzn. można z nich korzystać, ale nie trzeba. Stawki oferowane przez nowego dodatkowego pracodawcę, czyli ODN, nie wzbudzały zachwytu nauczycieli. Ja generalnie nie choruję, ale gdybym zachorował, to powinienem "wysyłać" zwolnienie podwójnie, czyli do obu pracodawców. Ponadto chorować można, ale godziny trzeba "wyrobić". Różne tam jeszcze były zastrzeżenia, ale ... szkoda o tym pisać. Po przerwie obiadowej rozpoczęły się zajęcia. Były trzy około 20-osobowe grupy (moja największa). Na początek miałem warsztaty ze Scottiego, później z Lego WeDo i BeCreo Najważniejsze w tym wszystkim, że ... po kilka takich zestawów trafi do szkoły. Tego co tańsze więcej, tego co droższe mniej. Wielu nauczycieli już to ma, bo kupiły im szkoły. Dla Wapna, taki projekt, to jedyna szansa pozyskania takich pomocy. Formalnie idzie to teoretycznie dla dzieci, które będą w projekcie, ale na szczęście już wprost dają do zrozumienia, że tak naprawdę można z tego korzystać normalnie w szkole. Drugiego dnia było: 
Plickers, czyli internetowe narzędzie do szybkich testów z pomocą "kart";
Quizizz, czyli internetowe narzędzie ...;
Kahoot, czyli internetowe narzędzie ...;
Coggle, czyli internetowe narzędzie ...;
AnswerGarden, czyli ...
może jeszcze coś opuściłem ... ale wszędzie opieraliśmy się o Google, które wie o każdym ... wszystko.
Wszystkie te narzędzia niby znałem, ale warto mi było spisać, aby czasem mieć się do czego odwołać.
Trzeciego dnia zaczęliśmy od filmu TEDEX o epoce gamingowej i jak wykorzystać gry w edukacji. Było też o innych narzędziach od Google np. o kalendarzach, formularzach, notatkach i temu podobnych narzędziach. Tu niewiele nowego się dowiedziałem, bo ... w tym jestem dobry. Było również o serwisie Cyfrowobezpieczni.pl, tam jest kilka ciekawych rzeczy w menu, typu scenariusze a dla nauczycieli potrzebujących certyfikatów nawet kursy e-lerningowe. Było też o programach do screencastów np. https://screencast-o-matic.com/   "Wisienką na torcie" szkolenia było pojawienie się pod koniec opiekuna z ODN, który ... zakomunikował, że certyfikatów dzisiaj nie dadzą (a niektórzy tylko dlatego czekali do końca). Oczywiście mogliby ... stworzyć przecież elektroniczną wersję, ale ... cały ten projekt, chociaż w nazwie ma "Cyfrowa", to taki bardzo papierowy jest.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz