niedziela, 7 lutego 2016

Znajomość pozycji daje ... przewagę

Wczoraj podczas rozwiązywania zadań na chess.com dostałem zadanie, które wydało mi się znajome.  Jak się okazało moje skojarzenia były trafne - to była uproszczona pozycja Saavedry. Pozycja jest ... książkowa i kto czyta ten nie powinien mieć problemów. Natomiast dla laików jest to nierozwiązalne. Jak widać ze statystyk zadania. Tylko 1/4 szachistów rozwiązuje je poprawnie. Podejrzewam, że gdyby zrobić  test na zawodach juniorskich, to wątpię aby 1/10 rozwiązał.
Ja rozwiązałem, bo pamiętałem mój filmik, który kiedyś zrobiłem.
Wystarczy jednak zajrzeć do komentarzy tego filmiku, by przekonać się, że niektórzy nadal nie wierzą, iż jest to pozycja wygrana dla ... strony z pionem. (na chess.com czarnych w moim filmie białych). Warto zwrócić uwagę, że akurat kolory są inne w zadaniu i inne w filmie ale dla szachisty nie ma to znaczenia - ważne jest wzajemne położenie.
Jeśli takich pozycji szczególnych zapamięta się dostatecznie dużo, to ... granie staje się prostsze.
-
W Bundeslidze kolejna runda - Polacy ("projektowi") remisowali ale z silniejszymi rankingowo zawodnikami.
-
Dzisiaj wziąłem udział w akcji i zarejestrowałem się jako potencjalny dawca szpiku.
Udała im się akcja, było naprawdę dużo ludzi.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz